JOHANN dotarł do Gdańska i Elbląga

Partnerzy międzynarodowego projektu JOHANN (Small Cruise Ships in South Baltic Destinations), stawiającego za cel aktywizację portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych, gościli na spotkaniu seminaryjnym w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca. Jednym z partnerów projektu jest Uniwersytet Morski w Gdyni.

– JOHANN jest to projekt, który ma zbadać, jakie są możliwości, czy ewentualnie, co należy zrobić, żeby do małych portów zachodziły małe cruisery, małe statki pasażerskie i żeby mogły cumować  w centrach tych portów, praktycznie w centrach miast – wyjaśnia kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kierownik projektu ze strony uczelni.

 Uniwersytet Morski w Gdyni realizuje dwa podstawowe zagadnienia: wariantową analizę porównawczą rejsów turystycznych małych wycieczkowców oraz stworzenie profesjonalnego, od strony nautycznej i żeglugowej, przewodnika po portach objętych projektem. W sierpniu 2018 roku przeprowadzono studialną podróż pilotażową statku „Horyzont II” na trasie: Gdynia, Wismar, Rostock, Stralsund, Sassnitz, Szczecin, Karlskrona, Kalmar, Gdynia.

Obecnie oprócz sesji seminaryjnych m.in. w Dworze Artusa i Zarządzie Portu Gdańsk, uczestnicy odwiedzili Elbląg (który mógłby znaleźć się na liście portów projektu JOHANN), skąd odbyli rejs do Tolkmicka oraz zwiedzili wycieczkowiec „Serenissima” (długość 87,4 m, szerokość 13,26 m,  pojemność 2 598 GT, ok. 100 pasażerów), który zacumował w Gdańsku. Tego typu jednostki dają szansę na rozwój segmentu usług turystycznych w portach południowego Bałtyku.

Naszym zadaniem było określenie, pewnego wzorca funkcjonowania tego typu rynku. Podstawowym elementem, który nas interesuje, jest fakt  bliskości miejsca cumowania statku do centrum miasta, w odległości, którą możemy pokonać pieszo. Małe statki, które maja relatywnie niskie parametry nawigacyjne, mogą wchodzić praktycznie do centrów miast. W związku z tym, jesteśmy blisko miasta, możemy z niego korzystać bez ograniczeń transportowych. Miasta na tym korzystają, ponieważ liczba turystów jest większa… – mówi prof. Maciej Matczak z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni - Ruch małych statków wycieczkowych, to w stosunku do dużych cruiserów inna kategoria rynku. Klienci dużych statków wycieczkowych są młodsi i oczekują dużej porcji rozrywek. Pasażerowie mniejszych wycieczkowców – z reguły starsi - oczekują spokojnego wypoczynku, bardziej sprecyzowanej oferty i więcej informacji na temat miejsc, które będą odwiedzać. Dzięki temu można wykorzystać potencjał małych portów, które nie dysponując odpowiednimi nabrzeżami, są odcięte od dużego cruisingu – dodał.

Partnerami projektu JOHANN są: Wismar i Stralsund, Karlskrona i Kalmar, Korporacja Rozwoju Regionalnego Przedpomorza (Economic Development Corporation Vorpommern, Niemcy) oraz firma Media Dizajn ze Szczecina. Liderem projektu jest miasto Rostock.
Projekt JOHANN realizowany od 3 lat, zakończy się w bieżącym roku sformułowaniem wniosków i opracowaniem całościowego raportu.

wykorzystano m.in. materiały: www.gospodarkamorska.pl; http://www.smallships.eu/

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

A.Gosk
01.07.2019
Wprowadzenie:
A.Gosk 01.07.2019
Ostatnia modyfikacja:
A.Gosk 01.07.2019